Waarom denk je dat in reclame nog steeds producten worden verkocht door ze te koppelen aan beroemdheden? Omdat het werkt! Keer op keer blijkt uit onderzoek dat onze hersenen in zo’n geval namelijk iets heel bijzonders doen.

 

Gecreëerde connectie

Natuurlijk bestaat er helemaal geen connectie tussen Beyoncé en Pepsi. Oké, misschien drinkt Queen Bee wel eens een colaatje, maar dat geldt voor zo veel mensen. Toch creëren wij mensen zo’n connectie tussen de beroemdheid en het product als we ze een aantal keren samen afgebeeld zien.

 

De grap daarbij is dat de positieve gevoelens die we hebben ten opzichte van de beroemdheid overgedragen worden op het product. Vind je Beyoncé leuk? Dan vind je binnen de kortste keren ook Pepsi leuk. Zo simpel werkt het principe.

 

Niet alleen voor beroemdheden

Dit principe geldt niet alleen voor beroemdheden, maar ook voor associaties die gemaakt werden tussen een merk en plezierige omstandigheden of bezigheden. Een zonnige dag, een mooi strand, surfers op de golven, dat soort dingen.

 

Uit onderzoek bleek dat het tonen van een Belgisch biermerk in foto’s van knuffelende mensen, zeilers of surfers al na vijf vertoningen zorgde voor een verbetering van de positieve gevoelens ten opzichte van het merk.

 

Een mondwatermerk dat advertenties had laten maken van hun product te midden van prachtige natuur had aan zes vertoningen genoeg om een betere merkwaardering te verkrijgen. (Bron)

 

Beïnvloede of beïnvloeder?

Onbewust worden we als consumenten keer op keer beïnvloed door dit soort marketinguitingen. Maar als copywriter, artdirector of marketeer kun je dit principe juist inzetten om doelgroepen te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door een zogenoemde ‘influencer’ jouw product te laten gebruiken in een vlog. Het is zo’n beetje de oudste truc uit het boekje.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner