Het valt allemaal niet mee als je zo’n brein hebt dat steeds maar bezig is. En maar denken, denken, denken… Niet alleen over onze eigen beslissingen, maar ook over eventuele beslissingen van anderen. Dat gebeurt in ons dagelijks leven, maar ook als we aan marketing doen.

Voorbeeld uit de eigen praktijk

Een vriend van me zette dit op Facebook:

Anyone in my friendslist with content marketing experience in combination with social media, and is willing to share their experiences with me? Thanks!

Terwijl hij precies weet wat ik voor werk doe. En dus weet dat ik hem daarmee kan helpen. Toch vraagt hij me niet rechtstreeks of ik hem kan helpen, maar wacht hij tot ik reageer op een semi-openbare hulpvraag. Wat ik uiteraard ook deed:

 

ditgebeurtvaker

De reden waarom hij mij niet direct vroeg? Omdat hij namens mij dacht:

“David werkt veel voor grote klanten aan langdurige opdrachten. Dus zal hij wel te druk zijn om mij te helpen.”

Terwijl ik nog wel zo mijn best doe om relaxt met mijn werk bezig te zijn en niet een te volle planning te hebben. 😉

Desondanks krijg ik deze opmerking ook vaak van MKB’ers die zichzelf onderschatten of reclame/internetbureaus:

“We hebben je maar niet gevraagd om mee te denken, want we dachten dat je het al druk genoeg had.”

Laat ik dit misverstand dus maar eens uit de wereld helpen:

Hoe druk je ook denkt dat ik ben, neem gewoon contact met me op. Ik help graag mensen. Mocht ik echt te druk zijn, dan heb ik een heel netwerk van specialisten om me heen die je kunnen helpen. Oftewel: bel me. Het komt goed.

Doe niet zo hypocriet joh!

Is je hypocrisie-alarm al afgegaan? Dat van mij wel namelijk. Hoe kan ik aan de ene kant zeggen dat je niet namens een ander moet denken en aan de andere kant juist de psychologische kant van copywriting promoten?

Gelukkig heb ik het ook al goedgepraat voor mezelf. Als het om marketing gaat, dan MOET je namelijk wel denken namens anderen. Het is in de meeste gevallen immers onmogelijk om iedere klant helemaal persoonlijk te helpen op de manier die exact bij hem past. Daarom generaliseren we op basis van onderzoek. Om een richting te kiezen voor onze marketingstrategie.

WIN-typen, MBTI, BJ Fogg’s Behavior Model, het LIFT-model… er zijn heel veel manieren waarop we namens klantengroepen kunnen denken. Maar we weten pas zeker of het werkt als we het getest hebben. En zelfs daarna weet je alleen of het werkt voor de bulk van je websitebezoekers, niet voor iedere individuele klant. En daarom moeten we dus ophouden met denken namens anderen. 😉

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner