Voor mijn klanten schrijf ik teksten zo goed als ik kan. Daarvoor baseer ik mij op inzicht in de doelgroep, de wensen van de klant, mijn eigen ervaring en natuurlijk heel veel vakliteratuur. Want eerlijk is eerlijk: ik weet niet zeker of de teksten die ik aanlever daadwerkelijk werken. Dat weten we pas als we ze gaan testen. Maar hoe test je dat dan precies?

 

Met dank aan Conversion Hotel

Het weekend van 20 t/m 22 november had ik de eer om onderdeel te mogen uitmaken van de conferentie Conversion Hotel. We zaten met 140 deelnemers en een stuk of 20 sprekers en mensen van de organisatie het hele weekend bij elkaar. En we hadden het maar over één onderwerp: hoe kunnen we websites beter maken. Daar heb ik echt megaveel van geleerd.

Zo vertelde Karl Gilis, een wereldtopper op het gebied van usability, tijdens een unconference-sesie dat hij drie niveaus ziet van onderzoek en die zijn ook allemaal toepasbaar op copy:

 

  1. Expert review
    De naam zegt het al: laat een expert eens kijken naar de tekst die je geschreven hebt. Waarschijnlijk pikt hij of zij er zo een paar dingen uit die je zelf over het hoofd had gezien. En zo niet, dan ben je al heel goed op weg met je tekst. Dit is het soort consultancy/optimalisatie waarvoor klanten mij vaak inschakelen.
  2. Kwalitatief onderzoek
    Bij dit type onderzoek kijk je naar het gedrag en de mening van een kleine groep mensen die tot je doelgroep behoort. Hun antwoorden helpen je om bijvoorbeeld net iets meer duidelijkheid aan te brengen in de tekst. Als ze iets niet begrijpen, zijn dat de bottlenecks die je moet oplossen. Vooral voor MKB-websites met niet al te veel verkeer is dit een goede optie.
  3. Kwantitatief onderzoek
    We kennen allemaal A/B-tests en multivariate tests. Maar je hebt wel een flinke hoeveelheid bezoekers op je website nodig om zulke tests goed uit te kunnen voeren. Als je die aantallen hebt, dan zie je heel snel welke versie het beste werkt. En zo heb je de website weer een stukje verbeterd.

 

Voorbeelden van elk testtype

 

Expert review van een online advertorial

Een klant van me kreeg maar heel weinig respons op een online advertorial. Ze vroegen aan mij om een expert review uit te voeren en zo de uiting te optimaliseren.

Theoretisch gezien deden ze alles goed: ze zetten zichzelf neer als expert, ze gebruikten testimonials, ze zetten beïnvloedingsprincipes in om de bezoeker tot conversie over te laten gaan… En toch werkte het niet.

Naar mijn mening was de advertorial echter veel te kil en niet menselijk genoeg. Het was een flinke lap tekst, terwijl mensen niet getriggerd werden om al die tekst te gaan lezen. Daarom heb ik een nieuwe versie gemaakt die veel meer op de persoonlijke connectie met de doelgroep zat. Je hoeft ze niet zo keihard te overtuigen, want ze zijn al geïnteresseerd als ze op de advertorial klikken. Met ongeveer een derde van de tekst en een andere schrijfstijl steeg de conversie met 400%. Kijk, daar doe je het voor!

 

Kwalitatief onderzoek met de 5-secondentest

Via de site UsabilityHub kun je verschillende mensen verschillende tests laten uitvoeren op basis van je websiteontwerp. Met mijn andere bedrijf Radish Concepts hebben we een landingspagina voor onze online product configurator Naguro geoptimaliseerd. Vanuit de expert review dus, met onszelf als experts. Maar wat vinden websitebezoekers ervan? Snappen zij eigenlijk wel waar het over gaat?

Dankzij de 5-secondentest van UsabilityHub weten we nu dat ze het snappen. Nadat 50 willekeurige Engelstalige bezoekers van de site de vraag hadden beantwoord over wat ze denken dat Naguro doet, kwam deze tag cloud eruit:

wordcloud

 

A/B-test voor Suzuki

  • Eigenlijk word ik vrijwel nooit betrokken bij A/B-tests als het om copy gaat, maar gelukkig heeft de al eerder genoemde Karl Gilis een mooi voorbeeld op zijn site staan over de Belgische site van Suzuki.
  • Daaruit bleek dat er maar liefst 78% meer bezoekers door klikken naar een vervolgpagina als er een opsomming wordt gegeven in plaats van een doorlopende tekst.
  • Kijk, dat zijn resultaten waar je iets mee kunt!
Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner