Altijd ideeën voor nieuwe content!

Als je als blogger regelmatig nieuwe content aan je weblog toevoegt, dan heb je misschien wel eens te maken gehad met een writer’s block. Je staart een hele ochtend naar je scherm, maar er verschijnt werkelijk geen letter in beeld. Zou het niet handig zijn als daar een oplossing voor was en je een leidraad had voor het creëren van nieuwe content? Je raadt het al: die leidraad vind je hier!

Beter goed gejat…

Op Copyblogger.com kwam ik er een leuk artikel met infographic (zie hieronder) over tegen: ‘22 ways to create compelling content, when you don’t have a clue!’. Wat overigens een opgepimpte versie was van Danny Iny’s gastblog. Maar… dat had een reden.

…dan niks bedacht

Had Danny het in eerste instantie nog over 21 manieren, Copyblogger voegde er eigenhandig nummer 22 aan toe. Al ben ik het zelf niet zo eens met het grote aantal, hoor. Er staan er genoeg tussen die je met gemak onder 1 noemer kunt gooien. Wat ik in dit artikel dan ook graag doe, zodat er uiteindelijk 5 aandachtspunten overblijven. Dat maakt het ook direct wat overzichtelijker.

1. Ga uit van iemand anders

Zoek allereerst je inspiratie bij anderen. Maak gebruik van wat al eens ooit geschreven is of vraag je vrienden, kennissen en lezers om hulp met het aandragen van ideeën waar zij over zouden willen lezen. Je kunt natuurlijk ook iemand interviewen (een paar vragen heb je zo bedacht, de geïnterviewde zorgt wel voor je content) of nodig een gastschrijver uit om een artikel op je blog te plaatsen. Natuurlijk het liefst een blogger die de publiciteit goed kan gebruiken, zodat het je niks kost!

2. Creëer content zonder te creëren

Je hoeft niet altijd met iets compleet nieuws of origineels te komen. Kies een product, bedrijf of website en vertel waarom je het juist wel of juist niet goed vindt wat ze doen. Of review een product dat je zelf onlangs gekocht hebt en vertel je lezers de goede en slechte dingen ervan. Je kunt er ook voor kiezen om je lezers te vertellen over je behaalde successen (zonder op te scheppen), of juist je mislukkingen online te delen (zonder al te veel als een miskleun over te komen). Daarnaast is het ook een idee om enkele van je meest succesvolle oude posts nieuw leven in te blazen, zodat nu ook je nieuwe lezers ervan meeprofiteren.

3. Maak gebruik van herkenbare personen en namen

Bij deze methodes voeg je 2 nietgerelateerde onderwerpen samen tot 1 post. Waarbij je bijvoorbeeld gebruik maakt van herkenbare namen uit de film- en tv-wereld, boeken en stripboeken, trending topics en beroemdheden. Kies dan wel voor zaken die de lezers van je blog ook interesseren. En zorg voor een inspirerende titel zoals ‘Copytips van The Beatles‘. Kenden we die al niet ergens van?

4. Ga op zoek naar zaken die jouw creativiteit opwekken

Soms heb je gewoon net even dat extra duwtje in de rug nodig. Doorbreek daarom eens je dagelijkse routine en maak een verfrissende wandeling buiten. Helpt je dat niet? Misschien dat een bezoekje aan het theater je dan op andere gedachten kan brengen. Of ga naar een nieuw en hip restaurant in de stad en laat de smaakexplosie een boost zijn voor je brein. Natuurlijk kun je ook gewoon dicht bij jezelf blijven: schrijf iets persoonlijks op je blog. Op die manier kunnen je lezers zich nog meer met je identificeren.

5. En last but not least…recycle!

Copyblogger voegde nog een laatste mogelijkheid aan het oude lijstje van Danny Iny toe: recycle oude posts en maak er een nieuwe post van. Nu leek me dat zelf eigenlijk hetzelfde als zijn nummer 11 en mijn laatste opmerking onder onderdeel 2. Maar maakt dat uit? Het heeft er in elk geval voor gezorgd dat het oude artikel weer eens onder de aandacht werd gebracht. En dat ik weer een inspiratiebron had voor mijn nieuwe post. Die ik overigens niet eens zelf schreef…

22 Ways to Create Compelling Content - Infographic

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner