Dooddoeners die je dus niet moet gebruiken in je tekst

Naast inwisselbare pay-offs als ‘Meer dan [X] alleen’ of ‘Uw partner in [X]’ en nietszeggende stockfoto’s van schuddende handen, dartpijltjes in de roos en schaakstukken op een bord zijn er ook in teksten op websites en in andere communicatiemiddelen heel wat dooddoeners te vinden. Ik zet er een aantal op een rij. Vul gerust aan!

Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf
Gelukkig ben je niet oud en stug! De leeftijd van een bedrijf zegt niets over de kwaliteit ervan en een te dynamisch bedrijf moet Ritalin slikken. Zelfs de afdeling van Jos en Edgar bij ‘Debiteuren, Crediteuren’ was dynamisch, want daar gebeurde van alles. Onnodige woorden dus.

Wij zijn een betrouwbare partner
Dat hoef je niet te vertellen, dat moet je bewijzen. Hoe? Bijvoorbeeld door te laten zien welke klanten zaken met je doen of welke certificeringen je hebt.

Wij zijn professioneel
Niemand wil zaken doen met amateurs, dus iedereen verwacht bij voorbaat al van je dat je professioneel te werk gaat. Ook dit kun je beter op een andere manier bewijzen dan door het te zeggen. Gebruik bijvoorbeeld een quote van een klant die vertelt hoe professioneel jullie te werk gaan.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak
Heb je ooit gehoord van een afspraak waarbij je direct verplicht bent om zaken te doen met je gesprekspartner? Nee dus. Het woord ‘vrijblijvend’ is hier bedoeld om drempelverlagend te werken, maar is eigenlijk overbodig.

(Eerlijk is eerlijk: ik gebruik hem zelf ook regelmatig, want het is vanuit psychologisch oogpunt een goed woord. Het bevestigt namelijk wat je al weet.)

Onze dienstverlening is maatwerk
Tja, als het geen maatwerk was, dan was het gewoon dozen schuiven vol met standaarddiensten. Elke klant wil graag geholpen worden op een manier die bij hem past. Dat is een randvoorwaarde, geen USP.

Wij zijn een transparant bedrijf
Mooi, laat maar eens zien dan! Ga bloggen en vertel over het reilen en zeilen binnen je bedrijf. Hoe ga je als collega’s met elkaar om en hoe help je je klanten optimaal? Dat is transparantie.

Onze bedrijfsvoering is uniek
Uniek betekent enig in zijn soort. Als je niet kunt uitleggen waarom je anders bent dan anderen, ben je dus per definitie niet uniek. Heb je wél een goed argument dat anderen niet kunnen claimen? Maak er gebruik van!

Onze producten zijn gebruiksvriendelijk
Wederom: laat een video zien of plaats klantreviews die dit punt bewijzen. Niemand zal over zijn eigen product zeggen dat het onhandig is in het gebruik, dus gebruiksvriendelijkheid is een leeg begrip geworden.

Aanvullingen van lezers:

De koffie staat klaar!
Ik heb liever een vers bakje…
(Wopke van Solkema)

Wij werken efficiënt en effectief
Dat kan zeker een USP zijn, maar bewijs het dan ook.
(Steven Pieneman)

Wij leveren kwaliteit
Dat zegt iedereen, dus het is een holle frase geworden.
(Peter Anshof)

Al onze klanten zijn tevreden
Anders zetten we de referenties er gewoon niet op.
(Jolanda Pikkaart)

Welkom op onze site
Je zegt toch ook niet ‘Welkom bij onze brochure’? Zeg wat je prospect wil zien: waarom moet hij bij jou zijn en niet bij je concurrent?
(Martijn de Klerk)

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner