Goed boek: ‘Verleiden op internet’ van Aartjan van Erkel

Ik ken Aartjan van Erkel al een aantal jaren en ik vind dat hij een van de beste online copywriters van Nederland is. Als zo’n autoriteit op het vakgebied een boek schrijft, dan moet het dus wel de moeite waard zijn. En inderdaad: ‘Verleiden op internet’ is een aanrader. Zowel voor copywriters als voor iedereen die binnen een organisatie betrokken is bij het ontwikkelen of verbeteren van de website.

Concreet en praktisch
Vakliteratuur staat meestal vol met theorie. Maar zonder praktijkvoorbeelden gaat die theorie niet leven. ‘Verleiden op internet’ staat juist boordevol do’s en don’ts die heel concreet worden beschreven en vaak ook zijn voorzien van een relevante screenshot. Stapsgewijs leidt Aartjan de lezer zo door de hele site. Van de homepage tot productpagina’s en formulieren; alles komt aan bod.

Relevante experts verzameld
Natuurlijk hoefde Aartjan het wiel niet opnieuw uit te vinden. Wat hij wel gedaan heeft is alle nuttige ideeën van relevante experts op het gebied van usability, psychologie, conversie en copywriting verzamelen in een zeer prettig geschreven boek. Robert Cialdini, Steve Krug, Jakob Nielsen en Gerry McGovern zijn voorbeelden van bekende specialisten die aangehaald worden. Daarnaast zijn er Nederlandse en Vlaamse experts die hun bijdrage hebben geleverd aan het boek in de vorm van een kort hoofdstuk. ‘Verleiden op internet’ behandelt onderwerpen als testimonials, dooddoeners, sociale bewijskracht, positieve associaties, en schrijven in spreektaal. Voor mij als copywriter is het een feest der herkenning. Iedereen die niet dagelijks schrijft, leest waarschijnlijk de ene eye-opener na de andere.

Inhoudelijk overleg met Aartjan
Nadat ik het boek gelezen had, heb ik Aartjan gemaild en hem mijn complimenten overgebracht. Maar natuurlijk had ik ook nog wat inhoudelijke dingen die ik met hem wilde overleggen. Zijn antwoord op een van mijn vragen maak ik hier openbaar, omdat het naar mijn idee om een heel interessant onderwerp gaat:

David:
In het hoofdstuk over risicovermijding staan veel negatieve woorden in teksten. Jij kent ook ongetwijfeld het voorbeeld van MIT in Boston, waar ze hebben onderzocht dat negatieve woorden ons onbewust negatief laten denken over een product of persoon. Wat weegt dan zwaarder: risicovermijding of positieve woorden gebruiken?

Aartjan:
Risicovermijding is inderdaad een negatieve prikkel. Dat is ook het controversiële eraan, want je moet dus dingen doen die om andere redenen afgeraden worden. Zoals negatieve woorden gebruiken. Maar omdat dus is aangetoond dat het 2x zo sterk prikkelt vind ik het wel interessant om hiermee te experimenteren.

Samenvattend: ‘Verleiden op internet’ is een zeer bruikbaar boek vol met tips en trucs die zorgen voor een hoger rendement van je website. Must-have, op=op, snel kopen!

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner