Het geheim van de jus ontrafeld

Bovenstaande afbeelding komt uit een geniale strip van The Oatmeal met de pakkende titel ‘Design Hell’. Daarin wordt prachtig weergegeven hoe een klant van een webdesigner steeds vager en absurder wordt in zijn commentaar op het gemaakte ontwerp. Ook veel copywriters zal dit bekend voorkomen. Klanten die zeggen dat ze de ‘jus’ missen die nog over een tekst moet. Of dat het ‘nog niet soepel loopt’. Hoog tijd om het geheim achter deze vaagheid te ontrafelen!

Vaak komt het neer op een onvolledige briefing. Als de klant niet precies aangeeft hoe hij iets geschreven wil hebben, ben je als copywriter met hagel aan het schieten en niet met scherp. Dat kun je al vroeg in het traject ondervangen: je schrijft een proeftekst om de tone-of-voice te bepalen. Zodra de klant akkoord geeft daarop, weet hij precies in welke stijl je de rest van de teksten gaat schrijven. Maar dan komt de eerste correctieronde…

Het is niet WAT je zegt, maar HOE je het zegt

Als je van je klant te horen krijgt dat er iets meer ‘jus’ over de teksten mag, of dat het juiste gevoel er nog niet in zit, dan ben je er al bijna. Al voelt het als een afwijzing, je hebt inhoudelijk alles goed gedaan. Anders zou de klant wel over de inhoud vallen en niet over de stijl. Het nadeel van stijl is echter dat de keuze daarvoor vaak afhangt van persoonlijke smaak. En als jouw smaak en die van de klant niet overeenkomen, heb je een probleem. Dan is het tijd om je veelzijdigheid te tonen. Laat zien dat je een andere draai kunt geven aan een tekst, terwijl de inhoud gelijk blijft.

Een voorbeeld
Laat ik maar even dicht bij huis blijven en een tekst over SEO-copywriting als voorbeeld nemen. De eerste tekst klopt inhoudelijk helemaal, maar er ontbreekt nog wat aan:

SEO-copywriting is het schrijven van teksten die niet alleen voor bezoekers van uw website geschreven zijn, maar ook voor de zoekmachines. Door de juiste woorden, combinaties en synoniemen te gebruiken op de juiste plaats, wordt uw site geoptimaliseerd voor beide doelgroepen. Wij helpen u hier graag bij, aangezien wij gespecialiseerd zijn in SEO-copywriting.

Als een klant tegen mij zou zeggen dat hier nog wat ‘jus’ overheen mag, dan overleg ik eerst welke attitude uit de tekst moet spreken. Stel dat de lezers al lang weten hoe SEO-copywriting werkt, dan kun je beter vertellen waarom ze bij jou moeten komen in plaats van inhoudelijk de diepte in gaan. Bijvoorbeeld:

U weet dat SEO-copywriting verder gaat dan schrijven voor de zoekmachines. De bezoekers van uw website staan voorop, al moeten de juiste woorden natuurlijk wel gebruikt worden in de tekst. Dat begrijpen onze experts als geen ander. Zij gebruiken hun SEO-copywritingskills op de manier zoals u dat graag ziet, zodat u meer conversie behaalt. Profiteer ook van onze ruime ervaring!

Jus is eigenlijk best een goede metafoor voor deze stijlaanpassing (al zou ik dat tien jaar geleden nooit hebben toegegeven). Je voegt namelijk een ingrediënt toe en daardoor ontstaat een nieuwe smaak. Precies zoals bij het herschrijven van tekst door de stijl aan te passen!

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner