Je kunt urenlang nadenken over de beste manier om jezelf te positioneren ten opzichte van je concurrenten. Of je vraagt gewoon aan klanten die onlangs doorverwezen zijn naar je wat ze over jou gehoord hebben. Dat zijn namelijk de woorden die jouw daadwerkelijke klanten gebruiken om jou en je diensten te beschrijven. Dichter bij de waarheid kun je niet komen!

 

Vraag het gewoon!

Je komt er niet vanzelf achter wat er over je wordt verteld terwijl je er zelf niet bij bent. Dat zul je moeten vragen, net zoals je om testimonials vraagt na afloop van een opdracht. Al jaren vraag ik aan nieuwe klanten door wie ze zijn doorverwezen naar mij en wat diegene over mij verteld heeft. Dan krijg ik dit soort antwoorden:

 

“Ik heb al met vier tekstschrijvers gewerkt zonder een bevredigend resultaat. Maar toen ik van je klant X hoorde hoe goed je zijn business snapte, had ik er vertrouwen in dat jij de juiste persoon bent om ook voor mijn bedrijf goede teksten te schrijven.”

 

“Jouw klant X vertelde me dat jij de beste bent als het gaat om SEO-copy. Dus jou moet ik hebben.”

 

“Ik ben benieuwd naar jouw vermogen om snel de kern van ons communicatieprobleem te vinden, zodat we daar verbeteringen in kunnen aanbrengen. Dat heb je voor klant X ook goed gedaan, hoorde ik.”

 

“Het schijnt dat jij heel goed kunt schrijven vanuit het uitgangspunt van onze doelgroep. Dat is precies wat er nu ontbreekt.”

 

“Over de workshop die je hebt gegeven bij klant X wordt nog steeds enthousiast gepraat, want je hebt ze echt geholpen daarmee. Kun je ons ook trainen op het gebied van bloggen?”

 

Sociale bewijskracht

Zodra je klanten je aanbevelen bij anderen, doet het principe van sociale bewijskracht zijn werk. Wat anderen over jou zeggen komt veel geloofwaardiger en overtuigender over dan wat je over jezelf zegt. Het ligt dan ook voor de hand om de woorden van anderen te gebruiken in je eigen communicatie. Liefst met hun naam erbij natuurlijk.

 

In je gesprekken met potentiële klanten kun je ook de quotes van anderen gebruiken om iets over jezelf te vertellen. Dat scheelt je heel wat denkwerk en bovendien ligt het bewijsmateriaal al klaar in dat geval. Twijfelaars kunnen het zo navragen bij je klanten!

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner