emotie

Als ervaren (online) marketingprofessional herken je de vele manieren waarop websites jou als bezoeker proberen te verleiden tot een conversie. Dat is soms handig, maar het kan ook heel irritant zijn. Daarom pleit ik ervoor dat je niet alle psychologische trucs HOEFT te gebruiken die je kent.

 

Waar ligt de irritatiegrens?

Per webpagina zou je moeten inventariseren wat de bezoeker van die pagina wil zien en wat juist niet. Wat de ene persoon irritant vindt, daar stoort de ander zich immers niet aan. Ik begrijp dan ook dat ik zonder gedegen onderzoek alleen voor mezelf kan spreken in dit geval. Prima, dan doe ik dat! 🙂

 

Overdreven jezelf aanprijzen

Zodra je als afzender heel erg je eigen product of dienst aanprijst, geloof ik je niet meer. Hou er dus mee op en laat liever zien wat klanten ervan vinden. Ja, ik weet dat dit ook heel erg gestuurd kan worden richting 100% positiviteit, maar toch erger ik me daar dan minder aan. En ik geloof de gegeven informatie dan eerder, ook al weet ik dat dit irrationeel is.

 

De exit intent pop-up

Je kent het vast wel: zodra je met de muis naar boven gaat op een pagina, krijg je ineens een pop-up voor je neus met een aanbieding of een aanmeldformulier voor een nieuwsbrief. Hallo, mijn exit intent was welgemeend, dus laat me met rust!

 

Uit onderzoek van ThriveThemes blijkt bovendien dat de sitevariatie met exit intent pop-up een stuk slechter presteert dan de andere varianten. Ja, ik weet dat je dit per site zou moeten testen, maar mijn persoonlijke mening is dat deze pop-ups mega-irritant zijn.

 

Welke overtuigingsprincipes pas ik dan zelf toe?

In mijn blogpost over het LIFT Model heb ik eigenlijk al een goede opsomming gegeven van de ideale webpagina. En dan zijn er nog meer dan voldoende psychologische trucs die je kunt gebruiken om geloofwaardiger en begeerlijker over te komen.

 

Aan mijn eigen websites mankeert van alles. Dat weet ik, maar toch krijg ik er elke keer complimenten over van nieuwe klanten die de sites voor het eerst bezoeken. Dat gaat dan vooral over deze onderdelen:

 

Duidelijkheid

Je ziet direct waar ik je bij kan helpen, de opbouw van de webpagina’s is duidelijk genoeg (het kan echt wel beter, dat weet ik) en je wordt niet snel afgeleid door randzaken. Zo creëer je rust in het brein van je sitebezoekers.

 

Autoriteit

Door duidelijk te laten zien voor welke klanten ik werk en heb gewerkt, laat ik zien dat ik een autoriteit ben op mijn vakgebied. Ook de workshops, gastcolleges en masterclasses die ik heb gegeven dragen daaraan bij.

 

Social proof

Ik vind dat ik nog te weinig testimonials gebruik, maar de klantverhalen die ik er nu heb staan zorgen wel voor het gewenste effect. Ze geven namelijk weer voor welke afwisselende werkzaamheden klanten mij kunnen inschakelen en dat ze daar tevreden over waren.

 

Persoonlijkheid

Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Daar geloof ik in, dus ik vind het ook belangrijk dat mijn websites goed weergeven wie ik ben. Op mijn Hardcopy-site heb ik om die reden een foto van mezelf vrij bovenaan staan. Gewoon zoals ik ben, dus in een bandshirtje en niet met een pak aan. Zodra ik een afspraak heb met een klant, weet deze dus al precies wat hij kan verwachten. Net zoals ze al weten hoe ik schrijf en praat, want dat kunnen ze zien in mijn blogposts.

 

Een wijze vrouw zei ooit: “Je website is een reflectie van je ziel”. En zo is het! 😉

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Gerelateerde artikelen