De afgelopen maanden heb ik een flink aantal workshops gegeven over bloggen. Daarbij was er één vraag die regelmatig terugkwam: “Is het niet gevaarlijk om mijn kennis gratis te delen via een blog?” Het korte antwoord daarop is nee. En dat leg ik graag hieronder uit.

Ik snap de angst

Natuurlijk weet ik precies waarom deze vraag zo vaak gesteld wordt. Omdat kennisprofessionals bang zijn dat ze geen werk meer overhouden als ze hun kennis delen. Dat zou ook wat zijn natuurlijk: begin je eindelijk met het structureel opbouwen van je externe communicatie en dan zorgt deze kennisdeling er ineens voor dat je klanten je niet meer nodig hebben!

Wees niet bang: je klanten zullen jou altijd nodig hebben

Je bent veel meer dan een wandelende bron van kennis. Als jouw klanten je inschakelen, denken ze ook aan de vele jaren ervaring die je hebt, het gemak waarmee jij het verloop van het traject kunt inschatten en natuurlijk aan het feit dat je zo prettig in de omgang bent.

Kortom: jij helpt ze met iets waar ze zelf te weinig kennis en ervaring van hebben. Bovendien doe je het met het zelfvertrouwen dat ze nodig hebben. Allemaal dingen die zij zelf niet zomaar uit jouw blogs kunnen halen.

Een aantal voorbeelden:

Hoeveel jurisprudentie je ook deelt als advocaat, in elke nieuwe situatie moet je toch echt weer opnieuw naar de omstandigheden kijken voor je klanten. Bovendien mogen zij in een rechtszaak niet alles wat jij als beëdigd advocaat mag.

Ben je goed in code schrijven, deel je ervaringen dan via je blog om je autoriteit in het vakgebied verder te verhogen. Hobbyisten die iets aan jouw tips hebben, worden echt niet zomaar ineens concurrerende programmeurs.

Als copywriter deel ik continu handige schrijftips, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die ze leest ook ineens honderden SEO-pagina’s kan schrijven over vakantiebestemmingen of zorgverzekeringen, zoals ik wél kan.

Ik zoek in Google ook wel eens naar de fiscale mogelijkheden die ik als zelfstandig ondernemer heb, maar ik vraag altijd aan mijn accountant hoe hij dat gaat toepassen voor me. Sommige dingen moet je niet zelf willen doen.

Mocht je bang zijn dat je concurrenten meelezen: laat ze lekker. Tegen de tijd dat ze jouw tips tot hun standaardrepertoire mogen rekenen, ben jij al weer lichtjaren verder dan ze.

Ieder zijn vak

Dankzij de kennis die je deelt via je blog word je eerder gezien als een autoriteit. Hoe meer kennis je deelt, des te hoger stijg je in aanzien bij je volgers en klanten. Zij weten je te vinden wanneer ze jouw specifieke kennis nodig hebben. Want uiteindelijk komt vakwerk altijd bovendrijven.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner