klanten zoomen in op details

Als er één ding is waardoor je zeker weet dat je op de goede weg bent met je copy, art of concept, dan is het wel een klant die enorm inzoomt op details. Omdat op dat moment de grote lijnen al lang zijn goedgekeurd. Reageer er dus positief op als een klant je na je presentatie detailvragen begint te stellen.

 

De mooiste discussie die je kunt krijgen

Uh-oh… commentaar op je ideeën! Je eerste reactie is dan meestal een defensieve. Hakken in het zand, met hand en tand je standpunt verdedigen.

 

Maar eigenlijk is het helemaal niet zo erg als je klant dat ene woordje in je tekst niet zo mooi vindt of toch liever dat font met schreefje ziet in plaats van zonder. In dat geval heb je namelijk al vrijwel akkoord gekregen op wat je opgeleverd hebt. Daarom is dit de mooiste discussie die je kunt krijgen.

 

Het enige wat er dan nog aan ontbreekt, is de o zo overheerlijke jus die het helemaal af zou maken. Klanten gebruiken vaak dit soort termen om aan te geven wat er nog anders zou moeten, omdat ze hun eigenlijke wensen met hun beschikbare vocabulaire niet echt concreet kunnen omschrijven.

 

Ga dus lekker los op de details en maak de opdracht af door de verwachtingen van je klant te overtreffen!

De klant kan natuurlijk ook te ver gaan…

Oké, te lang blijven hangen in details is uiteraard voor niemand leuk. Dan krijg je eindeloze discussies zonder dat er licht aan het einde van de tunnel gloort. Of wijzigingen op eigen aanpassingen van de klant. Nog zo’n leuke: een klant die uiteindelijk toch uitkomt op jouw allereerste voorstel.

 

Maar als we deze extremen even buiten beschouwing laten, is het eigenlijk heel mooi dat je klant meteen feedback geeft op detailniveau. Hoera voor deze situaties!

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner