Voor veel mensen blijft het een taboe: schrijven in spreektaal. Zeker als het gaat om teksten voor een zakelijke doelgroep. En ja, ook ik heb klanten die hun zakelijke doelgroep graag met schrijftaal benaderen. Dat is ook hun goed recht trouwens. Maar ik blijf er toch van overtuigd dat spreektaal lekkerder leest.

Spreektaal is meestal korter en sneller dan schrijftaal. Vergelijk:

Versie 1: ‘Ik ga even de stad in om te lunchen.’

Versie 2: ‘Even lunchen.’

Dat scheelt 7 van de 9 woorden. En het leest ook nog eens veel makkelijker.

Spreektaal hoeft trouwens niet persé uit andere woorden te bestaan dan schrijftaal. Het gaat er meer om hoe je de woorden gebruikt. Spreektaal is vloeiender dan schrijftaal en verbindt zinnen soepeler met elkaar. Soms bestaan die zinnen slechts uit één woord. Echt. Maar dat mag ook. Want het leest lekker.

Hier een voorbeeld van een in schrijftaal geschreven tekst voor een brochure en dezelfde tekst aangevuld met spreektaal. (Juist ja: aangevuld. De uiteindelijke tekst is dus langer dan de oorspronkelijke tekst. En ik maar zeggen dat spreektaal korter is…)

Versie 1:

Eén dashboard maakt het overzichtelijk
Studenten en docenten checken dagelijks verschillende informatiebronnen die relevant zijn voor hun onderwijswerkzaamheden. Of er nog nieuwe cijfers bekend zijn gemaakt, welke taken binnenkort ingeleverd moeten worden, waar het volgende college is, wanneer de boeken terug moeten naar de bibliotheek, of er nog e-mail is, enzovoort.

In het Educlass dashboard worden onderwijsbronnen en -materialen bij elkaar verzameld die voor de student en docent van belang zijn. Het doel van het dashboard is het tonen van een samenvatting van essentiële onderwijsinformatie die noodzakelijk is voor het goed kunnen uitvoeren van hun dagelijkse taken. Het dashboard koppelt hiervoor gegevens uit verschillende bronnen en applicaties zoals bijvoorbeeld het studenteninformatiesysteem, de roostering, de studiegids, de bibliotheek, ELO en e-mail en geeft direct toegang tot je eigen gegevens.

Versie 2:

Eén dashboard maakt het overzichtelijk
Eigenlijk lijken studenten en docenten best veel op elkaar. Ze checken namelijk dagelijks verschillende informatiebronnen die relevant zijn voor hun onderwijswerkzaamheden. Studenten kijken of er nog nieuwe cijfers bekend zijn gemaakt, welke taken binnenkort ingeleverd moeten worden, waar het volgende college is, wanneer de boeken terug moeten naar de bibliotheek, of er nog e-mail is, etcetera. Docenten checken deze zaken vanuit hun eigen perspectief.

En dat perspectief, daar gaat het nu net om bij Educlass. In het Educlass dashboard worden onderwijsbronnen en -materialen bij elkaar verzameld die voor de gebruiker (student of docent) van belang zijn. Zie het maar als een samenvatting van essentiële onderwijsinformatie die noodzakelijk is voor het goed kunnen uitvoeren van hun dagelijkse taken. Het dashboard onttrekt hiervoor gegevens uit verschillende bronnen en applicaties zoals bijvoorbeeld het studenteninformatiesysteem, de roostering, de studiegids, de bibliotheek, ELO en e-mail en geeft direct toegang tot de eigen gegevens van de gebruiker. Dat scheelt dagelijks heel wat tijd en moeite!

De verschillen zijn duidelijk, lijkt me. Spreektaal maakt een tekst toegankelijker en dat is nu net wat je wilt bereiken. Voor online copy is dit vooral van belang en daar is het ook al meer ingeburgerd. Sitebezoekers verwachten bijvoorbeeld op een blog vooral spreektaal te vinden. Geef ze dus gerust wat ze willen!

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner