business

De afgelopen tijd heb ik weer eens ervaren dat de totale communicatie-uiting telt en niet alleen de copy, hoe goed die ook is. De context waarin de copy gebruikt wordt, bepaalt hoe de tekst ervaren wordt door de doelgroep. Dus daar wil ik het deze keer over hebben.

 

Beelden moeten aanvullend zijn

Voor een zakelijke dienstverlener heb ik onlangs de teksten van hun website herschreven. Dat was nodig, want er zaten spelfouten in en op sommige pagina’s stond dubbele informatie. Nadat ik de nieuwe versie had opgeleverd, dacht ik dat de bezoeker veel makkelijker zou snappen wat het bedrijf voor hem zou kunnen betekenen. Maar toen zag ik de fotografie…

 

Stel je de meest standaard zakelijke stockfotografie voor die er bestaat. Totaal nietszeggend. Zoals de foto die ik hierboven heb gebruikt. Dat soort beelden gebruikte dit bedrijf op de website. En ze wilden deze foto’s ook gaan gebruiken in een advertentie en een folder voor op een beurs.

 

Daarom heb ik ze geadviseerd om eigen foto’s te laten maken of tenminste betere stockfotografie te kiezen. De beelden moeten aanvullend zijn op de copy. Ze moeten richting geven en liefst duidelijk maken waarom de doelgroep goed zit bij dit bedrijf. De bezoeker van de website moet erdoor getriggerd worden om überhaupt de teksten te gaan lezen. Zo maken de foto’s een belangrijk deel uit van het overtuigingsproces. De copy kan het niet alleen.

 

Usability staat voorop

 

Vooral bij B2B-websites maak ik vaak mee dat er niet goed genoeg is nagedacht over usability. De bezoeker wordt dan te weinig gestuurd of komt teveel conversiedrempels tegen. Dit kan de kracht van goede copy flink afzwakken.

 

We kennen allemaal voorbeelden van usabilityfouten:

  • Te weinig sturing op een pagina, zodat de bezoeker niet weet wat er van hem verwacht wordt;
  • Heel veel call-to-actions die allemaal even belangrijk zijn gemaakt qua vorm, kleur en grootte;
  • Een onduidelijke structuur, zodat de bezoeker de weg kwijtraakt.

Vertel niet alleen in de copy wat je de bezoeker wilt laten doen, maar zorg ervoor dat je door de opbouw van de pagina deze route vanzelfsprekend maakt.

 

Zeg het met video

 

Waarom zou je jouw doelgroep een heel verhaal laten lezen als je het verhaal ook met een video duidelijk kunt maken? Uiteraard is niet elke boodschap geschikt om in videovorm te communiceren, maar als het wél kan, dan maak je het jouw bezoeker een stuk makkelijker ermee.

 

Wees niet bang dat video jouw copy helemaal vervangt, want dat is niet zo. Ze kunnen prima samen ingezet worden. De video kan in dat geval kort en krachtig de belangrijkste USP’s communiceren, terwijl de copy op de webpagina wat meer uitleg geeft en het laatste conversiezetje geeft.

 

Zo zie je maar: copy heeft pas écht conversiekracht als de context ook klopt.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner