lift-model

Al eerder schreef ik over het mega-inspirerende weekend dat ik tijdens de conferentie Conversion Hotel op Texel heb gehad. Daar won ik het boek ‘You should test that‘ van Chris Goward (met dank aan mijn manier van doelgroepbenadering overigens, maar dat is weer een ander verhaal).

 

In dit boek wordt omschreven hoe je kunt testen welke factoren jouw bezoekers op dit moment er nog van weerhouden om tot conversie over te gaan. En daar kan iedereen iets van leren, van beginner tot expert.

 

Formule voor de optimale webpagina

In zijn presentatie vatte Chris de optimale webpagina als volgt samen in het LIFT Model:

 

The right Value Proposition

communicated with Clarity

in a context of Relevance

avoiding Anxiety and Distraction

and adding high Urgency

 

Waar het voor de bezoeker allemaal om draait is relevantie en duidelijkheid. Die wil je dus verhogen, bijvoorbeeld door te melden wat belangrijk is op de pagina. Zeg meteen wat je doet en hoe je dat doet. Dat werkt.

 

Je toegevoegde waarde moet sowieso duidelijk zijn, want anders weten mensen niet waarom ze voor jou zouden moeten kiezen.

 

Verder wil je afleiding voorkomen, oftewel: focus op één boodschap. Daarnaast wil je eventuele angsten wegnemen die spelen in de hoofden van je bezoekers. Bijvoorbeeld door te zeggen dat de leestijd van een artikel maar 3 minuten is, voor het geval je bezoekers geen zin hebben om lange lappen tekst te lezen. Of door logo’s van certificeringen te laten zien die je als bedrijf hebt.

 

Tot slot kun je nog wat urgentie toevoegen om mensen sneller tot een beslissing over te laten gaan. Dat ken je vast van Booking.com -> “Er is nog 1 kamer beschikbaar. Op dit moment bekijken 3 mensen deze pagina”. Let wel op dat dit geloofwaardig blijft en dat je niet overdrijft.

 

Hoe houd je copy duidelijk?

Er zijn allerlei open deuren die je al lang kent, maar die je wél gewoon helpen om je copy zo duidelijk mogelijk te maken voor je doelgroep:

  • Zeg direct wat je te bieden hebt.
  • Gebruik een duidelijke omschrijving, zodat mensen zo min mogelijk hoeven na te denken.
  • Geef bewijs van je beweringen.
  • Deel je copy op in hapklare brokken met subkoppen, korte paragrafen en smalle kolommen.
  • Gebruik een duidelijk lettertype, liefst met grote letters.
  • Wees eerlijk en gebruik weinig bijvoeglijk naamwoorden.
  • Doe aan verwachtingsmanagement, zodat mensen weten wat ze te wachten staat.

 

Het klinkt allemaal zo simpel, nietwaar? Nu de praktijk nog. Als je moeder of een willekeurige persoon zonder voorkennis je copy duidelijk vindt, dan heb je het goed gedaan.

 

Bewijs dat het LIFT Model werkt

Op de site van Chris’ bedrijf Wider Funnel staan cases over Plural Eyes (conversieverhoging van 17,4%) en over SAP (conversieverhoging van 32,5%).

 

Maar zoals altijd wil het niet zeggen dat de aanpassingen die hier voor meer conversie zorgden dat ook in jouw situatie zullen doen. Wil je erachter komen wat voor jou werkt? You should test that!

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner