copy

Oké, ik begrijp dat deze titel wat uitleg nodig heeft. Uiteraard vind ik goede copy belangrijk en werk ik daar dagelijks aan voor mijn klanten. Maar in sommige gevallen moet ik het verwachtingspatroon van de klant naar beneden bijstellen. Over die overwaardering van copy gaat deze blogpost.

 

Perfectie bestaat niet

Regelmatig hoor ik van klanten dat de tekst voor hun site/folder/advertentie echt perfect moet zijn, want het is het enige/belangrijkste middel om te communiceren richting hun doelgroep. Dan weet ik al dat ik het eigenlijk nooit goed kan doen, want perfectie bestaat niet.

 

Ga maar na: in een perfecte tekst sla je niets over, want anders zou de doelgroep nog met vragen blijven zitten. Tegelijkertijd is een perfecte tekst zo kort en bondig dat de lezer er graag aan begint en geïnteresseerd blijft. Daar heb je al een flinke tegenstrijdigheid te pakken. Of je zou moeten zeggen dat de perfecte tekst kort en toch inhoudelijk compleet is. In de praktijk is het echter altijd het één of het ander.

 

De eerste versie is niet definitief

Verder leeft bij veel klanten nog steeds de veronderstelling dat de tekstversie die zij op hun site of folder gaan gebruiken voor altijd gebruikt gaat worden. Terwijl het zeker met online copy heel makkelijk is om af en toe wat wijzigingen aan te brengen. Weer een reden waarom de tekst niet meteen perfect zal zijn, want voortschrijdend inzicht maakt alles beter.

 

Bovendien heb je de eerste versie van de copy alleen maar nodig om te testen hoe hij aanslaat bij je doelgroep. Gaandeweg kom je vanzelf op ideeën om het LIFT Model nog beter in te vullen voor jouw situatie. Natuurlijk wil je dat de eerste versie zo goed mogelijk is, maar je copy is nooit definitief af.

 

SEO is meer dan alleen copy

Aangezien SEO-copy voor mij nog steeds een belangrijk deel vormt van mijn werkzaamheden, moet ik vaak aan verwachtingsmanagement doen op dit gebied. Daarom nog maar een keer:

 

Al schrijf ik nog zo’n goede SEO-tekst, zonder een goede invulling van de pijlers techniek en populariteit ga je het echt niet winnen van je concurrenten.

 

Om die reden word ik soms moe van de waarde die aan SEO-copy gehecht wordt. Dan vragen klanten bijvoorbeeld of ik nog één keer het keyword wil gebruiken op een bepaalde plaats, of ze hebben het gevoel dat de keyword density nog iets hoger moet.

 

In dat geval vraag ik altijd hoeveel ze al aan linkbuilding doen en of alle technische drempels al zijn weggehaald. Gek genoeg wordt daarbij meestal niet op alle slakken zout gelegd, omdat het minder tastbare materie is dan de woorden op de pagina.

 

De oplossing: goed overleg

Gelukkig staan de meeste klanten open voor advies, dus dan kan ik met ze overleggen wat ze wel en niet mogen verwachten van hun copy. Bovendien vinden veel klanten het een verademing dat ik als copywriter aangeef wat de mogelijkheden, maar zeker ook de onmogelijkheden van copy zijn. Ze horen immers al genoeg hosannaverhalen van ‘experts’…

 

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner