Zo waardeert een zoekmachine jouw content

SEOmoz publiceerde onlangs een interessant artikel over LDA (Latent Dirichlet Allocation). Klinkt ingewikkeld, maar het heeft er vooral mee te maken hoe een zoekmachine jouw content waardeert. Waarom staat het ene resultaat boven het andere? Laten we even vier voorbeelden van zoekopdrachten doornemen, van simpel naar iets ingewikkelder.

Zoekopdracht 1: Elmo

Content A: Elmo is een lief, rood monster uit Sesamstraat. Hij zingt en danst graag.

Content B: In de zandbak speelde het babymonster met zijn vriendinnetje Zoë.

Het is vrij duidelijk dat A het hier wint van B, aangezien het keyword ‘Elmo’ niet in B voorkomt.

Zoekopdracht 2: Pluk van de Petteflet

Content A: Het was een drukte van jewelste in de Petteflet. Alle buren waren er.

Content B: Onder de pet van de jongen kwam een pluk haar tevoorschijn.

Ondanks dat in A het keyword ‘Pluk’ niet voorkomt, maar alleen het woord ‘Petteflet’, wint deze het toch van B. Het keyword ‘Petteflet’ komt namelijk minder vaak voor dan het algemenere keyword ‘Pluk’. Dit geeft eens te meer aan dat de keyword density niet zo belangrijk is als voorheen altijd werd gedacht. Het gaat vooral om goed gebruik maken van de keywords.

Zoekopdracht 3: Obama

Content A: Bij de naam Obama moet ik altijd aan Oboema van Jiskefet denken.

Content B: Sinds Obama president is van de Verenigde Staten, is er nog niet veel veranderd.

Beide voorbeelden bevatten het keyword waarop gezocht wordt. Dus gaat de zoekmachine naar de context kijken: welke keywords worden vaak gebruikt in relatie tot ‘Obama’? De keywords ‘president’ en ‘Verenigde Staten’ scoren hoog en dus wint B het hier van A.

Zoekopdracht 4: Piano

Content A: We zullen alle noten op kwaliteit toetsen voordat ze verzonden worden.

Content B: Door met zijn handen de toetsen te beroeren, kwamen ons de zuiverste noten tegemoet.

Nu wordt het lastiger voor de zoekmachine. Wij mensen zien direct dat B over een piano gaat en A niet. De zoekmachine ziet in beide teksten de keywords ‘noten’ en ‘toetsen’ staan. Die zijn duidelijk gerelateerd aan het keyword ‘piano’.

Hoe bepaalt de zoekmachine nu welke content relevanter is? Een manier om dat te doen is LDA: het wiskundig berekenen hoe dicht woorden zich tot het keyword verhouden. (Lees er meer over op SEOmoz.) Door LDA te gebruiken zal volgens SEOmoz uiteindelijk B als meest relevante resultaat worden getoond. Maar zoals altijd wordt daar flink over gediscussieerd.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner