Copytips

Tips van David Brinks voor effectieve teksten

Categorieën

  • Copytips
  • DM-copy
  • Long copy
  • Online copy
  • SEO-copy
  • Short copy

Over

  • Over Copytips
  • Over David Brinks
  • SEO-copywriting

Powered by Hardcopy

Wat doe je als een klant met een slecht idee komt?

26 november, 2018 door David Brinks Reageer

Het gebeurt af en toe: je klant komt met een slogan, campagnethema of tekst waar jij je écht niet in kunt vinden. Wat doe je dan? Ik deel graag wat tips uit mijn eigen praktijk.

1: Leg uit waarom je het een slecht idee vindt

Mijn ervaring is dat klanten heel redelijk zijn. Dus als je gewoon uitlegt waarom je ze toch sterk adviseert om hun idee niet door te zetten, kom je vaak al een heel eind. Sterker nog: klanten vragen mij al regelmatig om advies als ze een idee hebben. Ze willen dus graag dat iemand anders zijn mening geeft erover.

Kom met goede argumenten waarom je het een slecht idee vindt. Geef ook zeker een aantal opties die je beter zou vinden, zodat de klant zelf kan zien dat je argumenten hout snijden.

Deze methode werkt minder goed wanneer het gaat om grote bedrijven die met veel verschillende teams en externen werken aan hun marketing. Dan moet je maar net de juiste persoon treffen die invloed kan uitoefenen op het beslissingsproces.

2: Stel voor om het te testen bij een kleine doelgroep

Bedankt de klant je voor je goedbedoelde advies, maar wil hij er toch mee door? Dan kun je altijd nog voorstellen om het idee te testen bij een kleine groep (potentiële) klanten. Hier kan niemand tegen zijn, want testen en verbeteren is altijd een goed idee.

Dit kan op twee manieren:

  • Je kunt een kwalitatieve test doen, waarbij je mensen vraagt of ze het idee begrijpen, wat ze er goed aan vinden en wat niet. Dat kan al met een handvol respondenten.
  • Je kunt een kwantitatieve test doen, waarbij je twee varianten in de praktijk test op een representatieve groep respondenten. Dan zie je vanzelf welke variant het beste werkt (en of je argumenten over het slechte idee echt klopten). Hiervoor heb je wel wat meer volume nodig qua respondenten.

3: Accepteren en doorgaan (of iemand anders aanbevelen)

‘Accepteren en doorgaan’ is mijn lijfspreuk en hij is hier wel heel toepasselijk. Wil een klant tóch door met een idee waar jij niet achter staat, dan kun je vast wel een manier vinden om ermee te werken. Daar ben je vast professioneel genoeg voor. Choose your battles wisely.

Is het écht een wezenlijk onderdeel van je werkzaamheden voor die klant en voorzie je dat het je relatie met de klant gaat verpesten? Dan kun je beter iemand anders aanbevelen en zelf afscheid nemen van je klant. Je bent immers op je best als je een goede match hebt met de klant. Als dit het bewijs is dat die match er niet is, dan is een (freelance) collega hier beter op zijn plaats.

Gerelateerde artikelen

  • 27 januari, 2017 Je kunt nooit te veel kennis delen (0)
  • 25 mei, 2015 Schrijven? Dan geen muziek op! (2)
  • 28 september, 2018 Je kunt ook te veel met tekst bezig zijn… (0)
  • 29 augustus, 2015 Schwarzenegger-marketing: 3 tips van Arnold (0)
  • 22 december, 2017 Lieve mensen, ook in januari draait de Aarde nog! (0)

In categorie: Online copy

Blogroll

  • Hardcopy – freelance (SEO-)copywriter

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.