Over eerlijk zijn heb ik al vaker geschreven. Dat was niet voor niets, want ik geloof dat eerlijkheid je heel veel goodwill oplevert bij je (potentiële) klanten. Daar moest ik aan denken toen ik vandaag de Valentijnsactie zag van een communicatiebureau. De kleine lettertjes maken daar van een prachtig initiatief ineens een wassen neus.
Eerst lokken…
Het begint allemaal heel mooi: als marketingmanager van een bedrijf krijg je op Valentijnsdag een rode roos toegestuurd met de uitnodiging om naar een actiesite te gaan. Op de actiesite staat dat het communicatiebureau dat de rozen verstuurd heeft graag een bloeiende (goeie woordgrap!) relatie met je aan wil gaan. Om je te overtuigen om eens in gesprek te gaan, organiseren ze een driedaags kennis(makings)event in Venetië. Als nieuwe klant mag je natuurlijk gratis mee. De motieven van het bureau lijken dan nog heel zuiver:
Waarom doen we dit? Simpel. Wij geloven in de kracht van relaties en in creatieve concepten waarmee je relaties opbouwt. Met deze speciale Valentijnsactie voegen wij nu graag de daad bij het woord.
…dan opslokken
Oh ja, er zijn ook nog wat actievoorwaarden waar je mee akkoord moet gaan. Daarin staat dat het bureau binnen een jaar tenminste € 25.000,- aan directe bureau-uren aan je mag factureren. Haal je dat bedrag niet aan uren, dan krijg je alsnog de factuur. En nog iets: ze behouden zich het recht voor om het event te annuleren of in Nederland plaats te laten vinden als het aantal deelnemers (te) beperkt is… Zie je het al voor je?
”Bedankt voor de ruim € 25.000,- die je bij ons besteed hebt dit jaar, maar we hebben toch besloten om naar Giethoorn te gaan met zijn allen. We hebben er zin in!”
Het ergste vind ik nog dat daaronder een alinea staat die begint met Elke relatie is waardevol. Dat lijkt toch in tegenstelling met de actievoorwaarden. Maar ach, zoals met veel dingen geldt ook hier ‘Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook’…
Moraal: denk aan je karma
Als je op een slinkse manier omgaat met je klanten, gaat dat op een gegeven moment tegen je werken. Zeker in deze tijd van social media en transparantie.
Jozua zegt
Waarom de boosdoener niet gewoon bij naam noemen? Dit is echt te erg. Mensen moeten hier toch voor gewaarschuwd worden? Of wil je ze op deze manier waarschuwen en ze nog een kans geven de actie af te blazen?
David Brinks zegt
Op Facebook werd de naam van het bureau al in de reacties genoemd. Deze anonieme manier van publiceren is bedoeld om mensen te laten zien hoe het niet moet. Daar is niet per se een bedrijfsnaam voor nodig. Natuurlijk wil ik de mensen waarschuwen die aan deze actie mee willen doen. Ook dat lukt wel op deze manier.
Jozua zegt
Ik zat net te bedenken. Waarom niet gewoon al je klanten die vorig jaar meer dan 25.000 euro besteed hebben een reisje aanbieden als valentijnscadeau. Dat zou pas een goede actie zijn.
David Brinks zegt
Precies! Er zijn nog veel meer mooie dingen te bedenken die je kunt doen op Valentijnsdag waarbij je écht laat zien dat je geeft om je klanten. Dit is het tegenovergestelde van een warme relatie.
Wessel zegt
Dat is wat je noemt de dood bij het woord voegen…