Iedereen weet het: over jezelf schrijven is het moeilijkst.
Maar toch wil je een aansprekend bedrijfsprofiel (laten) schrijven. Of je dat nu zelf doet of het uitbesteedt aan een copywriter, begin bij het begin:
Maak een duidelijke briefing
- Bepaal wie je doelgroep is.
- Bepaal welke schrijfstijl bij het bedrijf en de doelgroep past.
- Vat de kernpunten van de organisatie kort samen.
Eigen identiteit gaat boven doelgroep
Veel marketeers zullen je zeggen dat je altijd moet communiceren op de manier die je doelgroep het meest aanspreekt. Persoonlijk zie ik het nut niet in van een tekst waarvan je doelgroep laaiend enthousiast wordt, maar waar je zelf niet blij van wordt. Je eigen identiteit moet duidelijk blijken uit je communicatie. En natuurlijk hou je daarbij je doelgroep in het achterhoofd. Het gaat er immers om wat je voor hen kunt betekenen. Maar je mag best de doelgroep selecteren die past bij jouw organisatie. Dat doe je door copy te schrijven die laat zien wie jij bent en niet wie je doelgroep wil dat jij bent.
Schrijfstijl is persoonlijk
De manier waarop je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Vergelijk deze twee voorbeelden eens:
Versie 1: Naast haar bewezen dienstverlening voor particulieren, richt X Projecten zich met toenemend succes op zakelijke partijen die de expertise van X Projecten op het gebied van onroerend goed, hypotheken en verzekeringen goed kunnen inpassen in hun projecten. De mogelijkheden hierbij zijn wijds en uiteenlopend: X Projecten past zich graag flexibel aan.
Versie 2: In de particuliere sector is X Projecten al jaren succesvol. Bovendien richt X Projecten zich met toenemend succes op zakelijke partijen. De expertise van X Projecten op het gebied van onroerend goed, hypotheken en verzekeringen kan goed ingepast worden in zakelijke projecten. De mogelijkheden zijn eindeloos. X Projecten is flexibel en past zich graag aan.
Versie 1 en versie 2 verschillen inhoudelijk praktisch niets. Toch leest versie 2 veel makkelijker dankzij de korte zinnen en het duidelijke taalgebruik. Je hoeft voor een zakelijke tekst niet direct spreektaal te gebruiken. Maar als jij vindt dat het past bij je organisatie dan zou ik het zeker eens proberen.
Zeg wat je doet en hoe je het doet
Veel bedrijven gebruiken termen als ’totaaloplossing’ in hun bedrijfsprofiel. Ik zeg niet dat dit verkeerd is, maar zorg er wel voor dat je uitlegt wat je precies te bieden hebt. Als je doelgroep niet weet waar je totaaloplossing uit bestaat, heb je nog niets aan die term. Mocht je onderscheidend vermogen beter tot uiting komen in de manier waarop je de zaken aanpakt, vertel dat dan ook zeker in een bedrijfsprofiel. Het gaat er immers om wat jou tot de beste zakenpartner maakt voor de persoon die je tekst leest.
Schrijf en schrap
Nu is de tijd aangebroken dat je aan de slag gaat met de tekst. Wees niet bang dat je eerste opzet niet ineens goed is. Ik zal je een geheimpje verklappen: een tekst is bijna nooit in een keer goed. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
Je eerste versie dient als basis voor je bedrijfsprofiel. Beoordeel de tekst (niet direct, maar pas na een tijdje) allereerst aan de hand van je briefing. Spreek je de juiste doelgroep aan? Heb je de juiste schrijfstijl gehanteerd? Zijn de kernpunten van je organisatie goed samengevat? Als je deze vragen bevestigend kunt beantwoorden, is je tekst in principe al goed. Daarna komt het alleen nog aan op subjectiviteit: wat jij mooi vindt hoeft een ander niet mooi te vinden. Schaaf dus nog gerust iets bij na overleg, maar onthoud dit: met een goede basis is het ideale bedrijfsprofiel binnen handbereik!
Wil je eens brainstormen hierover?
Neem gerust contact met me op om samen te kijken wat voor jouw bedrijfsprofiel een goede aanpak zou kunnen zijn.
Aartjan van Erkel zegt
Prima tips.
Een sterk bedrijfsprofiel schrijven kun je ook doen door niet het bedrijf, maar het probleem als uitgangspunt te nemen. Het probleem van de klant wel te verstaan.
David Brinks zegt
Goede aanvulling, Aartjan!
Een goed uitgangspunt voor een nieuw artikel ook.